Równowaga kwasowo-zasadowa

Równowaga kwasowo-zasadowa

Równowaga kwasowo-zasadowa to stan, który charakteryzuje się utrzymaniem odpowiedniego bilansu kationów i anionów w płynach ustrojowych. Warunkuje prawidłowe pH oraz właściwy przebieg procesów życiowych. W stanie równowagi pH krwi wynosi: 7,35-7,45.
Doprowadzenie do nadmiernej kwasicy lub zasadowicy jest stanem niebezpiecznym dla zdrowia, którego konsekwencją może być środowisko sprzyjające chorobie nowotworowej, stanom zapalnym, a w konsekwencji śmierć komórki.
Jedzenie zakwaszające i alkalizujące to odpowiednio te produkty, których należy w diecie unikać i te, o które dietę należy wzbogacić. Odpowiednio dobrana, zbilansowana i korzystna dla naszego zdrowia dieta powinna składać się w 80% z pokarmów o odczynie zasadowym i obojętnym, a jedynie z 20% pokarmów kwasotwórczych.

 Zakwaszenie to stan będący efektem nieodpowiedniego sposobu odżywiania, charakteryzującego się dostarczaniem do organizmu żywności wysoce przetworzonej oraz nadmiernych ilości mięsa, cukrów, kawy, alkoholu przy jednoczesnym zaniedbaniu spożywania owoców i warzyw. Dochodzi wówczas do zaburzenia równowagi kwasowo-zasadową oraz pojawienia się dolegliwości zdrowotnych, takich jak: rozdrażnienie, chroniczne zmęczenie, nerwowość, drażliwość, migreny, spadki nastroju, nadwaga, większa podatność na infekcje, biegunki, zapalenia jelit, suchość skóry oraz łamliwość włosów i paznokci. W celu ochrony organizmu przed zakwaszeniem należy stosować dietę alkaliczną.

Zadbanie o odpowiednie pH w organizmie i wprowadzenie do diety zdecydowanie większej ilości pokarmów alkalizujących to same korzyści. W ten sposób wzmacniamy układ odpornościowy, zyskujemy lepszą pamięć, kondycję, energię, jasność umysłu, polepsza się sen, stan włosów, skóry i paznokci oraz likwidacji ulegają stany zapalne, kłopoty ze stawami i kośćmi.

 Produkty działające na organizm zakwaszająco (bogate w chlor, fosfor i siarkę):

  • mięso i wędliny szczególnie wieprzowina 
  • ryby i owoce morza
  • jaja
  • zboża i produkty zbożowe, szczególnie biała mąka pszenna
  • cukier i produkty zawierające cukier
  • pasteryzowane soki i napoje gazowane 
  • alkohol
  • kawa i czarna herbata
  • kakao i czekolada
  • sól
  • leki
  • tytoń

 Odkwaszenie organizmu polega na dostarczaniu nadmiaru zasad dzięki: 

  • nawodnieniu
  • diecie w przewadze wegetariańska z małym udziałem mięsa
  • dużej ilości składników witalnych 
  • antyoksydantom 
  • dużej ilości zasadowych składników mineralnych (wapń, potas, sód, żelazo magnez, złoto, srebro, cynk)
  • substancjom w 100 % naturalnym pochodzenia roślinnego
  • umiarkowanej aktywności fizycznej.

 

Produkty działające na organizm alkalizująco (bogate w wapń, sód, potas, magnez):

  • warzywa: bakłażany, dynie, cukinie, ogórki, sałaty liściaste, botwina, szpinak (surowy - sałatki), czarna rzodkiew, kalafior, cebula, roszponka, kiełki pszenicy i orkiszu, buraki, brokuły, kapusta, marchew, seler, pomidory
  • owoce: kiwi, arbuz, ananas, wiśnie, czereśnie, dojrzałe jabłka, gruszki, śliwki, daktyle, figi, rodzynki
  • grzyby: prawdziwki, kurki
  • kiełki
  • zielona herbata i herbatki ziołowe
  • oliwa z oliwek
  • migdały
  • maślanka.

Utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej gwarantuje lepsze samopoczucie oraz ogólną poprawę stanu zdrowia. Zadbanie o odpowiednie pH w organizmie i wprowadzenie do diety zdecydowanie większej ilości pokarmów alkalizujących to same korzyści.

Im więcej wapnia, magnezu i potasu, tym pokarm bardziej zasadotwórczy.
Z kolei im więcej w nim siarki, chloru i fosforu, tym większe jego działanie zakwaszające organizm.

Jaki jest najlepszy sposób na zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu? Różnorodny sposób odżywiania, ze zwróceniem szczególnej uwagi na produkty odkwaszające. Niech żywność będzie nisko przetworzona, świeża i dobrej jakości. Ważne jest unikanie używek, a także dbanie o dobrą kondycję psychiczną, poprzez unikanie stresu. Nie zapominajmy również o codziennej aktywności fizycznej.