Awokado

Awokado

Awokado pochodzące z Meksyku jest jednym z najbardziej kalorycznych owoców. W jego miąższu znajduje się prawie 80% tłuszczów, w tym sporo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawartość omega-9 w awokado sięga średnio 20-30%. Zawiera też dobrą proporcję nienasyconych kwasów tłuszczowych omega -3 i omega-6, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Awokado to nie tylko wyjątkowe źródło witamin, przeciwutleniaczy i tłuszczów, ale też skuteczna ochrona przed wieloma groźnymi chorobami.

Zdrowe roślinne tłuszcze hamują rozwój stwardnienia tętnic i wspierają zdrowie serca poprzez równoważenie poziomu lipidów we krwi. Skutecznie obniża poziom cholesterolu i zapobiega rozwojowi zmian miażdżycowych.

Zawarty w awokado potas wspomaga pracę mięśni i układu nerwowego, dotlenia mózg, poprawia koncentrację oraz procesy myślowe. Awokado to dobre źródło białka i błonnika. Poza tłuszczami, awokado dostarcza także wielu innych cennych składników odżywczych, w tym około 20 witamin i minerałów. Zawiera witaminy C, E i A, wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód i cynk. Zawarta w awokado witamina E jest naturalnym antyoksydantem,  pomaga w ochronie komórek przed niekorzystnym działaniem stresu oksydacyjnego. Witamina K odpowiada za właściwe krzepnięcie krwi, witamina B6 pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek oraz przyczynia się do regulacji aktywności hormonalnej organizmu. Zawartość folianów wpływa na przebieg procesów metabolicznych, powstawanie czerwonych krwinek, a także usprawnianie funkcjonowania układu pokarmowego. Biorą udział w produkcji hormonów szczęścia – serotoniny i noradrenaliny.

 Sercem awokado jest pestka. To w niej znajduje się najwięcej zdrowotnych substancji, dlatego nie warto się jej pozbywać. Pestka to największe bogactwo antyoksydantów, błonnika i witamin w całym owocu. Poleca się zjadanie sproszkowanej wersji pestki – należy wysuszyć ją na słońcu, następnie włożyć do plastikowego worka i rozbić. By uzyskać proszek, można zblendować lub zetrzeć na tarce. Uzyskany proszek możemy dodawać do sałatek, koktajli i innych potraw.

 

GUACAMOLE

Składniki:

  • 1 dojrzałe awokado
  • 1 pomidor
  • 1 czerwona cebulka
  • 1 posiekany ząbek czosnku
  • 1 posiekana papryczka chilli
  • Limonka
  • Pęczek natki kolendry
  • Oliwa z oliwek
  • Sól, pieprz
  1. Awokado obierz ze skóry i wyjmij pestkę. Miąższ przełóż do miski i rozgnieć widelcem.
  2. Pomidora sparz, zdejmij z niego skórę, a następnie przekrój na cztery części. Oddziel pestki, a miąższ pokrój w drobną kostkę. Dodaj rozgniecione awokado.
  3. Do miski dodaj również paprykę, cebulę, posiekany czosnek i natkę kolendry. Całość zalej oliwą z oliwek, wyciśniętym sokiem z limonki i dokładnie wymieszaj.
  4. Salsę dopraw przyprawą solą i pieprzem do smaku.