Co zrobić, aby wzmocnić mięśnie?

Co zrobić, aby wzmocnić mięśnie?

Cudowny środek mamy pod ręką: regularna aktywność fizyczna.

Ćwiczenia pomagają w walce z chorobami serca i układu krążenia, chorobą Alzheimera, nowotworami. Są najlepszym sposobem na wzmocnienie odporności, walkę ze stanami lękowymi i depresyjnymi, a przede wszystkim pozwalają zachować optymalną masę ciała, a jak wiemy nadwaga to choroba XXI wieku. Odpowiedzialna jest za cały proces degradacji organizmu: cukrzyca, wysoki poziom cholesterolu, nadciśnienie....
Codzienny zwykły wysiłek- taki, który wykonujemy w ciągu dnia bez ćwiczeń fizycznych- nie wystarczy, by osiągnąć skuteczną ochronę organizmu. Potrzebna jest aktywność przez co najmniej 30 minut dziennie, by wzmocnić nasze mięśnie. Regularna i właściwa aktywność fizyczna powoduje wydzielanie endorfin, a więc hormonów szczęścia, których działanie utrzymuje się długo po wysiłku.

Po treningu należy zadbać o odpowiedni posiłek regenerujące mikrourazy w naszych mięśniach. Taki posiłek powinien zawierać węglowodany złożone- gruboziarniste kasze, brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron oraz pełnowartościowe białko. Pełnowartościowe białko oznacza, że zawiera odpowiednią ilość wszystkich aminokwasów egzogennych (cegiełek białka). W rzeczywistości pełnowartościowe białko mają wszystkie warzywa, nasiona, grzyby oraz produkty odzwierzęce. 

Warto zwrócić szczególną uwagę na izoleucynę, leucynę i walinę czyli tzw. aminokwasy rozgałęzione (BCAA). Są to aminokwasy egzogenne, a więc takie, których ludzki organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. Stanowią one ok. 25 % wszystkich aminokwasów występujących w białkach mięśniowych (aktyna, miozyna).
Idealnym źródłem tego składnika są mięsa, a także produkty mleczne zawierające duże ilości białka. W wielu przypadkach jednak to nie wystarczy i należy sięgać po specjalne odżywki, które dodatkowo są wzbogacone m.in. w witaminy.
Aminokwasy BCAA są odpowiedzialne za syntezę białek, nasilenie procesów naprawczych ukierunkowanych na odbudowę powstałych mikrourazów w trakcie treningów oraz zwiększają wydzielanie hormonów anabolicznych. Hamują procesy kataboliczne czyli rozkładu białek mięśniowych oraz zwiększają wytrzymałość mięśni podczas treningu.
Aminokwasy rozgałęzione są powszechnie stosowane w suplementach diety dla sportowców. Ich mechanizm działania przy wspomaganiu treningu polega również na zmniejszeniu uczucia zmęczenia po intensywnym wysiłku fizycznym, które wynika z obniżenia stężenia serotoniny w mózgu, która jest odpowiedzialna za uczucie senności i zmęczenia. Zmniejszone zmęczenie pozwala na intensywniejszy trening, a tym samym na lepsze efekty. Przeznaczone dla osób uprawiających systematyczny wysiłek fizyczny, zarówno amatorsko, jak i zawodowo.