Koszyk:

-12% DBAJ O STAWY. WPISZ KOD: STAWY

Kiedy najlepiej pić kolagen?

Kiedy najlepiej pić kolagen?

Kolagen to białko, które znajduje się w kościach, mięśniach i ścięgnach oraz tworzy tkankę łączną. Jest jednym z najbardziej powszechnych białek organizmu. Znajduje się także w skórze - zwiększa jej elastyczność i nawilżenie. Z wiekiem jego produkcja przez organizm maleje, dlatego coraz większą popularność zdobywają suplementy z kolagenem. Mogą one stanowić dodatek do zbilansowanej diety. Sprawdź, kiedy warto suplementować kolagen i jak długo pić kolagen.

Na co jest dobry kolagen?

W miarę zmniejszania się produkcji kolagenu przez organizm w organizmie wzrasta ryzyko chorób stawów i powstają zmarszczki. Jego prawidłowa produkcja zapewnia ciągłe odnawianie się komórek skóry i wpływa na jej nawilżenie - to z kolei skutkuje większą sprężystością i lepszą kondycją cery. Wpływa on również na wiele innych narządów. Kolagen chroni narządy wewnętrzne (np. nerki, wątrobę), a także wpływa na układ odpornościowy i trawienny. Dzięki niemu lepiej wchłaniają się składniki mineralne a także zwiększa się gęstość kości. Ma także swój udział w gojeniu ran, wpływa na wiązanie wody i na wytrzymałość tkanek.

Który kolagen jest najzdrowszy?

Najbardziej popularne kolageny to Typ I, II i III. Typ I jest powszechny w organizmie, znajduje się w ścięgnach i tkance łącznej, a także skórze. Jest najlepiej poznanym typem kolagenu i stanowi 90% wszystkich białek kolagenowych w ciele. Typ II znajduje się w chrząstkach stawowych, a typ III - tworzy włókna tkanki łącznej właściwej siateczkowej (znajdującej się np. w szpiku kostnym i błonie śluzowej jelit). Więcej o typach kolagenu dowiesz się z artykułu: Jaki kolagen wybrać?

Źródłami naturalnego kolagenu są głównie produkty pochodzenia zwierzęcego, produkty pełnoziarniste oraz zawierające koenzym Q10, owoce i warzywa oraz galaretki. Co więcej, kolagen produkowany przez organizm człowieka najbardziej przypomina kolagen morski - dlatego stosowanie suplementu kolagenu morskiego jest jedną z najczęstszych form przyjmowania go. Warto także zadbać o odpowiedni poziom witaminy C w organizmie, ponieważ pomaga ona w prawidłowej produkcji kolagenu.

Kiedy pić kolagen?

Produkcja kolagenu zmniejsza się po 25 roku życia, a po 50 roku życia następuje gwałtowny spadek jego produkcji. Po 60 roku życia białko to przestaje być syntezowane przez organizm. Czynnikiem, który wpływa na jego produkcję jest także przechodzenie menopauzy. Regularne przyjmowanie kolagenu poleca się zatem zwłaszcza osobom po 50 roku życia, jednak warto pić kolagen już po 25 roku życia. Regularna suplementacja kolagenu może pozytywnie wpływać na kondycję organizmu.

Ile trzeba pić kolagen, żeby były efekty?

Podstawą odpowiedniego poziomu kolagenu w organizmie jest dieta. Warto sięgać po produkty, w których zawartość kolagenu jest wysoka. Jej uzupełnienie mogą stanowić suplementy - picie kolagenu pomaga utrzymać jego optymalny poziom w ciele. Znaczenie kolagenu dla organizmu jest ogromne, dlatego niektórzy zastanawiają się, jak długo stosować kolagen, by zauważyć efekty suplementacji kolagenem? Pierwsze efekty można zauważyć już po kilku miesiącach stosowania. W większości przypadków wskazuje się, że po pół roku widać zmiany.

Czy kolagen można pić codziennie? Jak długo pić kolagen?

Wiele osób zastanawia si, jaęk długo można pić kolagen albo czy kolagen można pić cały czas? Nie ma wskazań co do tego, jaka długość suplementacji jest najlepsza. Kolagen możesz przyjmować codziennie. Jeśli masz wątpliwości co do swojej indywidualnej sytuacji zdrowotnej, skonsultuj się ze specjalistą.

Kolagen: na czczo czy po jedzeniu?

Wiele osób wskazuje, że najlepsza pora przyjmowania kolagenu to ranek. Można przyjmować kolagen na czczo, nie ma też przeciwwskazań co do tego, by pić kolagen wieczorem - pora picia kolagenu nie ma większego znaczenia. Jeśli chcesz pić kolagen rano, możesz również wymieszać porcję z sokiem owocowym lub smoothie, co zneutralizuje jego smak.

Czy kolagen ma skutki uboczne?

Nie stwierdzono, by kolagen przyjmowany we wskazanych przez producentów porcjach wykazywał skutki uboczne. Kolagen uznaje się za bezpieczny suplement, którego przyjmowanie rzadko prowadzi do skutków ubocznych. Warto jednak uważnie sprawdzać składy produktów - niektóre z nich mogą zawierać dodatki, które mogą wchodzić w interakcję z przyjmowanymi lekami.

Kto nie może pić kolagenu?

Nie ma przeciwwskazań co do tego, kto może pić kolagen. Bezpieczeństwo picia kolagenu jest wysokie. Jedynymi osobami, które powinny wybierać kolagen ostrożniej, są osoby z alergiami pokarmowymi na np. owoce morza. Kolagen jest produktem, który bazuje na częściach zwierząt, dlatego też weganie, wegetarianie oraz osoby praktykujące Halal lub dietę koszerną powinny rozważyć, czy jest to produkt dla nich.

Jaki kolagen jest najlepszy? Kolagen do picia i nie tylko na shaman.pl

Suplementy diety zawierające kolagen mogą być skutecznym uzupełnieniem diety. Bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze powinna być przede wszystkim dobra jakość kolagenu. Poniżej znajdziesz nasze propozycje kolagenu do picia i nie tylko, które warto rozważyć podczas planowania suplementacji kolagenem:

  • Osavi - Kolagen Rybi z Dzikiego Dorsza w proszku - produkt ten zawiera bioaktywne rybie peptydy kolagenowe oraz witaminę C, a ponad to ma cytrynowy smak, który ułatwia przyjmowanie suplementu,
  • Nordic Naturals - Kolagen Morski w proszku - łatwo rozpuszczający się proszek zawierający hydrolizowany kolagen z dzikiego dorsza o smaku truskawkowym to dobry sposób na dodatkową suplementację - zawiera także dodatek witaminy C,
  • Vital Proteins - Marine Collagen w proszku - suplement ten zawiera peptydy kolagenowe z ryb - ma czysty skład, bez dodatku substancji odpowiadających za smak, dzięki czemu łatwo wkomponować go w dietę,
  • Dorian Yates - Kolagen z Witaminą C i Kwasem Hialuronowym w płynie - dobra alternatywa dla kolagenu do picia w proszku - dzięki formie płynu bez trudności przyjmiesz suplement, zwłaszcza, że ma on pomarańczowy smak; dzięki dodatkowi innych związków kolagen ten może kompleksowo wspierać Twoje ciało,
  • KIKI Health - Czysty Kolagen Morski w kapsułkach - ten suplement ma postać kapsułek - łatwych i szybkich w przyjmowaniu; w jego składzie znajdziesz jedynie hydrolizowany kolagen morski z ryb oraz substancje tworzące otoczkę kapsułki,
  • Osavi - Kolagen Ścięgna i Więzadła w proszku - suplement skierowany na wsparcie ze ścięgnami i więzadłami, który zawiera bioaktywne wołowe peptydy kolagenowe TENDOFORTE® oraz miedź i mangan,
  • Osavi - Kolagen Stawy i Kości w proszku - łatwo rozpuszczający się produkt, którego działanie skupione jest na stawach i kościach; zawiera bioaktywne wołowe peptydy kolagenowe FORTIBONE® oraz ekstrakt z owoców dzikiej róży standaryzowany na min 70% witaminy C,
  • Osavi - Kolagen Włosy, Skóra i Paznokcie w proszku - w składzie produktu znajdziesz bioaktywne wołowe peptydy kolagenowe VERISOL®, które skupiają się na wsparciu zdrowej skóry, włosów i paznokci; produkt ten dostępny jest również w dwóch wersjach smakowych: owoce leśne i słony karmel. 

Czy przyjmowanie kolagenu ma sens?

Jedna dzienna porcja kolagenu może wspierać optymalne zdrowie i kondycję organizmu. Jest to substancja bezpieczna do przyjmowania, która może wpłynąć na szereg funkcji organizmu, np. stan skóry, ścięgien czy kości. Suplement ten mogą przyjmować osoby po 25 roku życia jako dodatek do zbilansowanej diety. Sprawdź, jak działa kolagen i czy jest to odpowiedni suplement dla Ciebie, wybierając jedną z naszych propozycji dostępnych na shaman.pl

 

Źródła: 

Medonet, Jak suplementować kolagen?, (https://ocdn.eu/medonet/Moj_Medonet/Jak_suplementowac_kolagen.pdf; 16.05.2024)

WebMD, Collagen peptides - Uses, Side Effects, and More, (https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1606/collagen-peptides; 16.05.2024)

Kubala J., What Is Collagen, and What Is It Good For?, (https://www.healthline.com/nutrition/collagen; 16.05.2024)

Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., Kolagen - rola w organizmie i skutki niedoboru, lekwpolsce.pl, VOL 29 NR 11/12'19 (342-343), 1-10